Meest gestelde vragen

Meest gestelde vragen

Terug naar de consumentenpagina

Mag ik eigenlijk wel een patatje eten?
Ja hoor, als u niet te vaak gefrituurde frites en snacks eet en voldoende varieert in uw voeding, dan past ook een patatje in een gezond voedingspatroon. Zeker als uw patatje gefrituurd is in vloeibaar frituurvet of -olie. Dit vloeibare frituurvet of -olie is namelijk rijk aan goede onverzadigde vetzuren.
Onverzadigde vetzuren verlagen het cholesterolgehalte van het bloed en verminderen daardoor de kans op hart- en vaatziekten.   

Wat is het verschil tussen vloeibaar en vast frituurvet?
Beide worden gemaakt van plantaardige oliën en zijn geschikt om mee te frituren. Vloeibaar frituurvet is rijk aan onverzadigde vetzuren. Vloeibaar frituurvet is net als olie vloeibaar bij kamertemperatuur. Het is daarom gemakkelijk en veilig in gebruik. Het wordt meestal verpakt in een kunststof fles. Voor vast frituurvet wordt soms dierlijk vet gebruikt en het bevat meer verzadigde vetzuren dan vloeibaar frituurvet of -olie. Vast frituurvet is in dozen verpakt, met daarin verschillende wikkels met blokken frituurvet.

Is patat gebakken in vloeibaar frituurvet of –olie minder lekker?
Nee, patat gebakken in vloeibaar vet of olie is wordt door net zoveel mensen lekker gevonden als patat dat in vast vet is gebakken. Dat bleek uit een onderzoek van de Consumentenbond naar de verschillen in smaak van patat uit cafetaria's die óf in vast óf in vloeibaar frituurvet frituurden. Bovendien gebruiken de meeste mensen thuis ook vloeibaar frituurvet of olie in de friteuse.

Moet ik thuis ook vloeibaar frituurvet gebruiken?
Ja, vloeibaar frituurvet of –olie is heel geschikt om thuis te gebruiken. De meeste Nederlanders doen dit ook al. Het is niet alleen gezonder, maar ook een stuk makkelijker bijvoorbeeld bij het vervangen van het vet. Aanbevolen wordt te frituren op 175° C voor een goudgeel resultaat en na 5-7 bakbeurten het vet te verversen. Meer tips en adviezen om thuis verantwoord te frituren vind u op de website
www.vettefeiten.nl van MVO – de ketenorganisatie voor oliën en vetten.

Waarom zijn onverzadigde vetten gezonder?
Onverzadigde vetten helpen mee om het cholesterolgehalte te verlagen, waardoor het risico op hart- en vaatziekten minder wordt.
Een te hoog cholesterolgehalte in het bloed is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. Om de kans op hart- en vaatziekten te verlagen, is het van belang producten met veel verzadigd vet te vervangen door producten met veel onverzadigd vet. Deze gezonde vetzuren zitten vooral in oliën, margarine uit een kuipje, vloeibare bak en braadproducten uit een knijpfles, vloeibaar frituurvet, vette vis en noten. Meer informatie over onverzadigde vetten vindt u op de website van MVO – de ketenorganisatie voor oliën en vetten www.vettefeiten.nl of het Voedingscentrum www.voedingscentrum.nl.

Vloeibaar frituren bij u in de buurt?

Vul hier uw woonplaats in en bekijk welke cafetaria's Verantwoord Frituren.

Let op onderstaande gevelschildje en deursticker! Zo herkent u cafetaria's die Verantwoord Frituren. Ook hebben veel cafetaria's die Verantwoord Frituren folders met informatie.

klik op de afbeelding om deze als PDF te kunnen bekijken

Verantwoord Frituren is een initiatief van:

http://www.horeca.org http://www.vettefeiten.nl
Logo verantwoord frituren